Przygotowanie odbiorcy do zmiany sprzedawcy – kluczowe czynniki sukcesu:
Pierwsza zmiana sprzedawcy
Krok 1 | Zawarcie umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą |
Krok 2 | Wypowiedzenie umowy sprzedaży staremu sprzedawcy |
Krok 3 | Zawarcie nowej umowy dystrybucyjnej |
Krok 4 | Poinformowanie operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu nowej umowy sprzedaży |
Krok 5 (nieobligatoryjny) | Dostosowanie układów pomiarowo — rozliczeniowych |
Krok 6 | Odczyt licznika i rozliczenie końcowe ze starym sprzedawcą |
UWAGA: kroki 2-5 może wykonać nowy sprzedawca działając z upoważnienia odbiorcy!!!
Krok 1 – najtrudniejszy …
Odbiorca zawiera umowę sprzedaży z nowym sprzedawcą.
Odbiorca dokonuje wyboru nowego sprzedawcy.
Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą. Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży.
Krok 2
Odbiorca wypowiada umowę sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy.
W przypadku, gdy sprzedawcą dotychczasowym była dawna spółka dystrybucyjna, odbiorca wypowiada tzw. Umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej jak i świadczenia usługi dystrybucji. Możliwa konfiguracja umów.
ODBIORCA POZOSTAJE PRZY DOTYCHCZASOWYM SPRZEDAWCY WYODREBNIONYM ZE SPÓŁKI DYSTRYBUCYJNEJ (SD)odbiorca ma jedną umowę a sprzedawcą dotychczasowy ma umowę z OSD.
Krok 3
Odbiorca zawiera umowę o świadczenie usługi dystrybucji.
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym przedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usługi dystrybucji.
Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej.
Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony i nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
Możliwa konfiguracja umów.
ODBIORCA WYBIERA NOWEGO SPRZEDAWCĘ (ROZDZIELENIE UMÓW SPRZEDAŻY I WIADCZENIA USŁUGI DYSTRYBUCJI) – odbiorca ma umowę ze sprzedawcą, a sprzedawca, w mieniu i na rzecz odbiorcy, podpisuje umowę z OSD.
Krok 4
Odbiorca informuje OSD o zawarciu nowej umowy sprzedaży.
Zgłoszenie musi odpowiadać standardom przyjętym przez właściwego OSD i powinno zawierać: określenie stron nowej umowy sprzedaży, termin obowiązywania umowy, planowane ilości dostaw energii, określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe (najczęściej będzie nim nowy sprzedawca).
Krok 5
Dostosowanie układów pomiarowo — rozliczeniowych.
W zależności od wielkości zużycia energii oraz w związku z istotnymi zmianami w zasadach rozliczeń po zmianie sprzedawcy konieczne może być dostosowanie układu pomiarowo – rozliczeniowego.
Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu. W przypadku odbiorców przyłączonych do sieci o niskim napięciu, liczniki należą do operatorów systemów dystrybucyjnych.
W przypadku tych odbiorców, brak licznika z rejestracją i transmisją danych nie stanowi przeszkody w zmianie sprzedawcy.
Krok 6 – ostatni
Końcowe rozliczenie ze starym sprzedawcą.
W dniu zmiany sprzedawcy (wejścia w życie nowej umowy sprzedaży) OSD dokonuje odczytu licznika.
W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy.
Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w określonym terminie (do 5 dnia następnego miesiąca).
Na tej podstawie dotychczasowy sprzedawca przygotuje rozliczenie końcowe.
Druga i kolejna zmiana sprzedawcy
Procedura zmiany sprzedawcy – krok po kroku (kolejna zmiana)
Krok 1 | Zawarcie umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą |
Krok 2 | Wypowiedzenie umowy sprzedaży staremu sprzedawcy |
Krok 3 – „odpada” | Umowa dystrybucyjna – nie jest konieczne zawarcie nowej umowy – obowiązuje dotychczasowa, zawarta przy pierwszej zmianie sprzedawcy |
Krok 4 | Poinformowanie operatora systemu dystrybucyjnegoo zawarciu nowej umowy sprzedaży |
Krok 5 – „odpada” | Dostosowanie układów pomiarowo — rozliczeniowych (liczników) -niekonieczne, gdyż zostały dostosowane przy pierwszej zmianie, chyba, że… |
Krok 6 | Odczyt licznika i rozliczenie końcowe ze starym sprzedawcą |
UWAGA: kroki 2 i 4 może wykonać nowy sprzedawca działając z upoważnienia odbiorcy !!!
Przygotowanie pełnomocnictw umożliwiających przeprowadzenie procedury zmiany sprzedawcy w imieniu i na rzecz klienta. Pełnomocnictwa zawierają umocowanie do:
1. Pozyskanie i analiza dokumentów:
– dokumenty rejestrowe klienta,
– pełnomocnictwa
2. Przygotowanie kserokopii przesłanych dokumentów.
3. Potwierdzenie za zgodność z oryginałem pełnomocnictw.
4. Analiza otrzymanych od klienta umów kompleksowych oraz faktur w celu pozyskania informacji niezbędnych do przeprowadzenia zmiany sprzedawcy.
Schemat procesu:
DOSTOSOWANIE UKŁADU POMIAROWEGO DO WYMAGAŃ TPA
Klientom, którzy podpisali umowę sprzedaży z TAURON Sprzedaż, oferujemy produkt na wykonanie modernizacji układu pomiarowego do wymagań określonych w IRiESD odpowiedniego OSD.
Obejmuje on:
Oferujemy spłatę kosztów modernizacji w miesięcznej opłacie, której wysokość uzależniona jest od wartości inwestycji i długości trwania umowy.