Procedura zmiany sprzedawcy (pierwsza zmiana)
Przygotowanie odbiorcy do zmiany sprzedawcy – kluczowe czynniki sukcesu:
- Wiedzieć, jak zużywa energię elektryczną moja firma
- Zidentyfikować kluczowe elementy biznesu wpływające na wielkość poboru energii oraz możliwości dotyczące redukcji zużycia
- Zaplanować w ustalonym horyzoncie czasowym, jakie będą potrzeby dotyczące zużycia energii elektrycznej
- Umówić spotkanie z doradcą w celu doprecyzowania oczekiwań oraz zapoznania się z ofertą produktową
Pierwsza zmiana sprzedawcy
- W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy, gdy odbiorca rozwiązuje umowę kompleksową na sprzedaż energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji z dotychczasowym sprzedawcą, procedura nie może trwać dłużej niż 30 dni od dnia zgłoszenia zawarcia umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą.
- Zmiana sprzedawcy w przypadku Klientów na średnim i wysokim napięciu – grupa taryfowa Bxx, Axx może się wiązać z koniecznością dostosowania na koszt Klienta układów pomiarowo-rozliczeniowych (których Klient jest właścicielem) do zasady TPA. W przypadku pozostałych odbiorców, koszty tej operacji ponosi lokalny Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD).
Krok 1 | Zawarcie umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą |
Krok 2 | Wypowiedzenie umowy sprzedaży staremu sprzedawcy |
Krok 3 | Zawarcie nowej umowy dystrybucyjnej |
Krok 4 | Poinformowanie operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu nowej umowy sprzedaży |
Krok 5 (nieobligatoryjny) | Dostosowanie układów pomiarowo — rozliczeniowych |
Krok 6 | Odczyt licznika i rozliczenie końcowe ze starym sprzedawcą |
UWAGA: kroki 2-5 może wykonać nowy sprzedawca działając z upoważnienia odbiorcy!!!
Krok 1 – najtrudniejszy …
Odbiorca zawiera umowę sprzedaży z nowym sprzedawcą.
Odbiorca dokonuje wyboru nowego sprzedawcy.
Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą. Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży.
Krok 2
Odbiorca wypowiada umowę sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy.
W przypadku, gdy sprzedawcą dotychczasowym była dawna spółka dystrybucyjna, odbiorca wypowiada tzw. Umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej jak i świadczenia usługi dystrybucji. Możliwa konfiguracja umów.
ODBIORCA POZOSTAJE PRZY DOTYCHCZASOWYM SPRZEDAWCY WYODREBNIONYM ZE SPÓŁKI DYSTRYBUCYJNEJ (SD)odbiorca ma jedną umowę a sprzedawcą dotychczasowy ma umowę z OSD.
Krok 3
Odbiorca zawiera umowę o świadczenie usługi dystrybucji.
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym przedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usługi dystrybucji.
Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej.
Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony i nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
Możliwa konfiguracja umów.
ODBIORCA WYBIERA NOWEGO SPRZEDAWCĘ (ROZDZIELENIE UMÓW SPRZEDAŻY I WIADCZENIA USŁUGI DYSTRYBUCJI) – odbiorca ma umowę ze sprzedawcą, a sprzedawca, w mieniu i na rzecz odbiorcy, podpisuje umowę z OSD.
Krok 4
Odbiorca informuje OSD o zawarciu nowej umowy sprzedaży.
Zgłoszenie musi odpowiadać standardom przyjętym przez właściwego OSD i powinno zawierać: określenie stron nowej umowy sprzedaży, termin obowiązywania umowy, planowane ilości dostaw energii, określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe (najczęściej będzie nim nowy sprzedawca).
Krok 5
Dostosowanie układów pomiarowo — rozliczeniowych.
W zależności od wielkości zużycia energii oraz w związku z istotnymi zmianami w zasadach rozliczeń po zmianie sprzedawcy konieczne może być dostosowanie układu pomiarowo – rozliczeniowego.
Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu. W przypadku odbiorców przyłączonych do sieci o niskim napięciu, liczniki należą do operatorów systemów dystrybucyjnych.
W przypadku tych odbiorców, brak licznika z rejestracją i transmisją danych nie stanowi przeszkody w zmianie sprzedawcy.
Krok 6 – ostatni
Końcowe rozliczenie ze starym sprzedawcą.
W dniu zmiany sprzedawcy (wejścia w życie nowej umowy sprzedaży) OSD dokonuje odczytu licznika.
W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy.
Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w określonym terminie (do 5 dnia następnego miesiąca).
Na tej podstawie dotychczasowy sprzedawca przygotuje rozliczenie końcowe.
Procedura zmiany sprzedawcy (kolejna zmiana)
Druga i kolejna zmiana sprzedawcy
- W przypadku drugiej i każdej kolejnej zmiany sprzedawcy energii elektrycznej gdy zawarta jest umowa sprzedaży i umowa o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, procedura nie może trwać dłużej niż 14 dni od dnia zgłoszenia zawarcia (wejścia w życie) umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą.
- W przypadku niektórych OSD dla Klientów na niskim napięciu – grupa taryfowa Cxx czas przewidziany na kolejne zmiany sprzedawcy to 30 dni.
- Zmieniać sprzedawcę można dowolną ilość razy z uwzględnieniem podpisanych umów na sprzedaż energii elektrycznej.
Procedura zmiany sprzedawcy – krok po kroku (kolejna zmiana)
Krok 1 | Zawarcie umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą |
Krok 2 | Wypowiedzenie umowy sprzedaży staremu sprzedawcy |
Krok 3 – „odpada” | Umowa dystrybucyjna – nie jest konieczne zawarcie nowej umowy – obowiązuje dotychczasowa, zawarta przy pierwszej zmianie sprzedawcy |
Krok 4 | Poinformowanie operatora systemu dystrybucyjnegoo zawarciu nowej umowy sprzedaży |
Krok 5 – „odpada” | Dostosowanie układów pomiarowo — rozliczeniowych (liczników) -niekonieczne, gdyż zostały dostosowane przy pierwszej zmianie, chyba, że… |
Krok 6 | Odczyt licznika i rozliczenie końcowe ze starym sprzedawcą |
UWAGA: kroki 2 i 4 może wykonać nowy sprzedawca działając z upoważnienia odbiorcy !!!
Przygotowanie umowy sprzedaży energii elektrycznej.
- Przyjęcie przez klienta oferty na sprzedaż energii elektrycznej.
- Przygotowanie projektu umowy sprzedaży energii elektrycznej.
- Przesłanie klientowi do podpisu umowy sprzedaży energii elektrycznej.
- Podpisanie umowy sprzedaży energii elektrycznej.
- Przekazanie skanu podpisanej dwustronnie umowy sprzedaży energii elektrycznej do zespołu zajmującego się procesem zmiany sprzedawcy.
Przygotowanie pełnomocnictw
Przygotowanie pełnomocnictw umożliwiających przeprowadzenie procedury zmiany sprzedawcy w imieniu i na rzecz klienta. Pełnomocnictwa zawierają umocowanie do:
- Wypowiedzenia umów kompleksowych,
- Poinformowania OSD o zawarciu umowy sprzedaży,
- Reprezentowania przed OSD w sprawach związanych z zmianą sprzedawcy,
- Doprowadzenia do zawarcia umów o świadczenie usług dystrybucji.
Pozyskanie i analiza dokumentów
1. Pozyskanie i analiza dokumentów:
– dokumenty rejestrowe klienta,
– pełnomocnictwa
2. Przygotowanie kserokopii przesłanych dokumentów.
3. Potwierdzenie za zgodność z oryginałem pełnomocnictw.
4. Analiza otrzymanych od klienta umów kompleksowych oraz faktur w celu pozyskania informacji niezbędnych do przeprowadzenia zmiany sprzedawcy.
Kolejne kroki …
- Wypowiedzenie umowy na sprzedaż energii elektrycznej dotychczasowemu sprzedawcy
- Zgłoszenie do OSD zmiany sprzedawcy energii elektrycznej
- Podpisanie przez klienta umowy dystrybucyjnej z OSD (jeśli wcześniej zawarta była umowa kompleksowa)
Przeszkody w procesie zmiany sprzedawcy
- Ilość dokumentów i formalizacja procesu
- Traktowanie przez OSD tzw. „rozdzielenia umów” – jako brak zmiany sprzedawcy
- Brak u wszystkich OSD systemu wymiany informacji pomiędzy sprzedawcami i OSD
- Brak zgodności w obecnie działających PWI (różne formaty zgłoszeń, plików *csv),
- Problemy z dokładnością i terminowością w przekazywaniu danych pomiarowych do sprzedawców przez OSD, jak również różne formaty plików.
- Opóźnienia w weryfikacji przez OSD zgłoszeń zmiany sprzedawcy (szczególnie w okresie listopad-grudzień)
- Uporządkowanie umów, uaktualnienie i przystosowanie do obowiązującego prawa
- Dostosowanie układu pomiarowego, spełnienie „przyszłego” obowiązku
- Optymalizacja i zarządzanie zużyciem energii elektrycznej
- Obniżenie kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej
- Możliwość negocjacji cen ze wszystkimi podmiotami na równych warunkach
Schemat procesu:
DOSTOSOWANIE UKŁADU POMIAROWEGO DO WYMAGAŃ TPA
Klientom, którzy podpisali umowę sprzedaży z TAURON Sprzedaż, oferujemy produkt na wykonanie modernizacji układu pomiarowego do wymagań określonych w IRiESD odpowiedniego OSD.
Obejmuje on:
- przygotowanie dokumentacji
- uzgodnień z OSD
- wykonanie prac na obiekcie oraz doprowadzenie do technicznego odbioru przez OSD
Oferujemy spłatę kosztów modernizacji w miesięcznej opłacie, której wysokość uzależniona jest od wartości inwestycji i długości trwania umowy.